Akai Miniak

V Akai sú chytrí. Pozorne sledujú, čo urobí konkurencia a reagujú na to. Takýto osud mal prvý syntetizátor tejto spoločnosti, ktorý je jasnou odpoveďou na MicroKorg – teda virtuálne analógový syntetizátor s vokoderom za cca 500 eur.

akai-miniak-side-view
Asi by sa patrilo povedať, čo je virtuálny analóg (pardon, ak to viete). Ide o syntetizátor, ktorý neobsahuje verné napodobeniny reálnych zvukov akustických a elektroakustických nástrojov (trúbka, klavír, kontrabas, akustické bicie a podobne), ale rozpráva čiste elektronickou rečou. Odvoláva sa tak na dedičstvo legendárnych nástrojov Moog, Prophet, či Roland Juno, ktoré kraľovali až do nástupu zvonivého digitálneho zvuku v osemdesiatych rokoch.
Analógové zvuky sú v každom hudobnom žánri stále v móde, tanečná elektronika, hip hop, r’n’b, ani fusion sa bez nich nezaobídu a ľudia v AKAI to, samozrejme, vedia. Zvuky  Miniaku sú trendové, aj keď si zachovávajú nadčasovú kvalitu.

Dobre oblečený nástroj
Prvé, čo človeka prekvapí je hmotnosť, ktorá budí dôveru. Tento druh rozhodne prežije v tvrdých podmienkach pódiových biotopov. Plast nie je hračkársky, ale pôsobí odolne, podobne ovládacie prvky. Tri oktávy stačia na sólo aj harmonický sprievod. Na Miniaku však bude asi málokedy na klávesnici aj ľavá ruka, tú totiž čakajú iné radosti v podobe hneď šiestich vysokofunkčných ovládacích prvkov. Dve kolieska sú, samozrejme klasika – pitch, teda prelaďovanie a vibráto (niekedy aj niečo iné). Skvelým nápadom je tretie koliesko, ktorým sa obsluhuje spravidla hlavný „cutoff“ filter, alebo nejaký iný významný parameter zvuku. Priebežná zmena zvuku je totiž pri analógoch veľmi vítaná a dodáva sólu alebo linke tie správne gule. No, a máme tu ešte tri ďalšie otočné ovládače nazvané jednoducho X, Y a Z – majú na starosti ďalšie parametre tónu, na displeji vždy vidíme aké. Tieto nastavenia si už môžeme uložiť.

BPM
Ak dnes nejaký syntetizátor transparentne nepodporuje BPM, teda rytmickú pulzáciu definovanú v počte beatov za minútu (Beats Per Minute), nemá šancu. Používa sa to jednak na zvuky, ktoré v sebe pulz obsahujú, aby sedeli do tempa, jednak na arpegiator, teda rytmické vzorce bežných syntetizátorových zvukov (tanečná hudba ich je plná), efekty (napríklad delay) a jednak na bicie. Miniak má aj automatického bubeníka, patternov je rovných 320, tempo sa dá nastaviť naťukaním na tlačidlo (tap tempo), alebo priamo číselnou hodnotou.

Zvuky
Prepínajú sa pridržaním tlačidla Programs a označenej klávesy. Čo vám budem hovoriť – sú tučné. Je ich 695, čo je tiež tučné číslo. Tu sú kategórie: bass (79), lead (61), pad (140), strings (24), brass (25), keys (39), comp (130), drums (129), vocoder / effects (68). Zvuky sú striktne syntetizátorové, medzi klávesmi nájdeme aj nejaké choré organy a elektrické klavíre. Tu odznie veľmi dôležitá veta. Ak chcete kvalitný vokoder, kúpte si MicroKorg. Miniak kvalitný vokoder nemá. Z jedenástich zvukov sa mi zdajú použiteľné tri, na nejaké významné editovanie zvuku som neprišiel. Mne osobne tento doslovne odfláknutý vokoder neprekáža, aspoň sa nebude ďalej tá pliaga šíriť. Na druhej strane je mi ľúto, že sa vokoderom nedá obsluhovať akýkoľvek zvuk, napríklad držať akord a beatboxovať do mikrofónu. Na túto možnosť som sa dosť tešil. Asi si budem musieť kúpiť aj MicroKorg.
Okrem voľby typu zvukov si môžeme s pomocou tlačidla Programs zvoliť dve špeciálne sekcie – posledné použité zvuky a Faves, kde si môžeme uložiť neobmedzený počet obľúbených zvukov.

akai_miniak
Multi a sekvecie
Toto je naozaj dobrá vychytávka. Režim Multi je prosté, ale veľmi efektívne a dobre editovateľné rozdelenie klávesnice. Napríklad – na spodných klávesách sú bubnové beaty, potom je jedna oktáva aj čosi priradená basovému synťáku (prípadne aj v sekvencii, takže nám stále hrá figúrky) a zvyšok padu, alebo leadu. Je to vlastne taká sofistikovaná samohrajka, ale veľmi použiteľná a zábavná. Občas to znie ako „robíme housový album rýchlo a dobre“. Miniak ponúka 110 týchto režimov, samozrejme si ich môžeme upraviť a uložiť. Keď nájdeme nejaký výborný rytmus alebo zvuk, dá sa veľmi jednoducho stlačením tlačidla Data poslať do sekcie Multi, kde ho už niekam priradíme a priradíme mu patričné klávesy.
Miniak ponúka aj 326 sekvencií, ktoré si, samozrejme, môžeme aj editovať. Tento sequencer tiež pomáha veľmi rýchlo dostať zo synťáka žiadaný výsledok – v tomto prípade elektronika, pop, tanečná hudba, či house.

Ďalšie veci
Čo sa týka zvukov a čiastočne aj konštrukcie, Miniak je vraj v podstate identický s nástrojom Alesis Micron, akurát zabalený do inej škatule. Oproti vzoru pribudli tri pogumované kolieska, ktoré sú príjemné a veľké – a z bokov presvietené, čo je možno trochu infantilné, ale mne sa to páči, a hlavne je ich vidno.
Displej je malý, dvojriadkový, ale pekne sa na ňom zobrazuje, čo treba.
Klávesnica je kvalitná - ak to môžem posúdiť ako neklávesista, ale rozhodne by som privítal aftertouch (ak silnejšie pritlačíte kláves, aktivuje sa filter alebo vibráto a podobne). Je to výhodné, keď ľavou rukou hráte na inom nástroji, takže nemáte čím kolieskovať.
Jedna vec je pre mňa úplne nepochopiteľná – dnes, keď už môžete v počítači editovať aj lepší gitarový multiefekt, Akai túto možnosť neponúka. Nie je k dispozícii editačný softvér. Na webe som našiel Minizune editor od tretej strany za 50 dolárov, ale demo mi nefungovalo. Z AKAI mi napísali, že s editorom nerátajú. Čert to zober, zvuky sa dajú editovať aj v syntetizátore, ale zvuky sa dajú zálohovať jedine cez SysEx.
Takže toto je druhá a posledná nevýhoda. Tých výhod je však nepomerne viac a suma sumárum je jasné, že Akai Miniak je syntetizátor, ktorý sa nedá nemať.

Pre koho je určený
Skrátka a dobre – pre hudobníkov. Pop, rock, fusion, r’n’b, hip-hop, to sú žánre, kde sa Miniak cíti vyslovene doma. Je ideálny pre producentov tanečnej hudby, ale využijú ho aj kreatívni DJ-i.

Marian Jaslovský