PETER GABRIEL
21.11.2011
New Blood
Real World


Najprv stručne o obsahu a forme: Peter Gabriel vydal album svojich vybraných hitov v orchestrálnych aranžmánoch. Rockovú kapelu nahradil čisto akustický symfonický orchester (no guitars, no drums, no synths...). Všetky základné melódie, harmónie a motívy zostali zachované. Pointa nebola prepracovať starý materiál na nepoznanie. Pesničky sú jasne identifikovateľné, ale okrem „prefarbeného“ zvuku v aranžérskom spracovaní Johna Metcalfa sa tu nájdu aj nové pasáže vnášajúce do pesničiek nový dramatický efekt. Zo zmien sú citeľné zásahy do rytmiky, ktorá v nových aranžmánoch väčšinou našla zaujímavé alternatívne riešenie, ale občas (napr. v Solsbury Hill) uchu navyknutému na gitary a bicie niečo chýba. Možno aj preto, že väčšina skladieb sa radí k notoricky známym a navyknúť si na čosi iné trocha bolí. Sebelepší ženský vokál, ktorého majiteľka sa podujme prespievať party Kate Bush, tu bude chtiac-nechtiac odsúdený na neľahké porovnanie s originálom. V neľahkej úlohe sa tu citli Ane Brun a Melanie Gabriel. Aj z tohto obsadenia, ale hlavne z celku je zrejmé, že umelecké ambície prevyšujú komerčný kalkul. Odhliadnuc od faktu, že štúdiová nahrávka je dobrým základom pre live prezentáciu a koncertné turné. Gabriel vyberal pesničky na album tak, aby sa ich pôvodný výraz dal novým šatom ešte zhodnotiť. Nevedno, či poslucháči dokonale vyťažia energiu investovanú do reinterpretácie materiálu a budú svoju pozornosť venovať tomu, čo je na skladbách nové, alebo to „nové“ bude tvoriť iba ušľachtilú kulisu starým, ale stále rovnako invenčným a nosným nápadom. Lepšie pesničky už asi Gabriel nenapíše (kiež by!). Album New Blood poukázal na to, ako má každá nota, každá fráza a melodický motív v jeho klasickej tvorbe svoje pevné miesto. Vybrané skladby patria k zlatému fondu popu pre dospelých. In Your Eyes, Mercy Street, Red Rain, Don’t Give Up, Digging in the Dirt... už samotné názvy majú v sebe pevne zakotvené úryvky melódií. Lenže Gabrielova hudba, to zďaleka nie je len spev podporený „nejakým“ beglajtom. Okrem hlavnej melódie je každá z týchto pesničiek poskladaná z množstva na seba perfektne naväzujúcich motívov, štruktúr a nápadov, ktorých invenčnosť a logiku oceníme práve vďaka takto pozmenenému uhlu posluchu. Osobne v tom vidím aj najväčšiu hodnotu celého počinu. Dívať sa na jedno dielo celý život rovnakou optikou, to vedie k rutine pri ktorej hodnoty zaniknú v povestnom tieni pod lampou. Stačí však niečo pozmeniť, nepokaziť a nová krv nám prepláchne zmysly. Dopraviť nápad k poslucháčovi nie je málo, ale postarať sa o to, aby ho adresát pochopil v plnej sile, to je ešte viac.
Real World


Najprv stručne o obsahu a forme: Peter Gabriel vydal album svojich vybraných hitov v orchestrálnych aranžmánoch. Rockovú kapelu nahradil čisto akustický symfonický orchester (no guitars, no drums, no synths...). Všetky základné melódie, harmónie a motívy zostali zachované. Pointa nebola prepracovať starý materiál na nepoznanie. Pesničky sú jasne identifikovateľné, ale okrem „prefarbeného“ zvuku v aranžérskom spracovaní Johna Metcalfa sa tu nájdu aj nové pasáže vnášajúce do pesničiek nový dramatický efekt. Zo zmien sú citeľné zásahy do rytmiky, ktorá v nových aranžmánoch väčšinou našla zaujímavé alternatívne riešenie, ale občas (napr. v Solsbury Hill) uchu navyknutému na gitary a bicie niečo chýba. Možno aj preto, že väčšina skladieb sa radí k notoricky známym a navyknúť si na čosi iné trocha bolí. Sebelepší ženský vokál, ktorého majiteľka sa podujme prespievať party Kate Bush, tu bude chtiac-nechtiac odsúdený na neľahké porovnanie s originálom. V neľahkej úlohe sa tu citli Ane Brun a Melanie Gabriel. Aj z tohto obsadenia, ale hlavne z celku je zrejmé, že umelecké ambície prevyšujú komerčný kalkul. Odhliadnuc od faktu, že štúdiová nahrávka je dobrým základom pre live prezentáciu a koncertné turné. Gabriel vyberal pesničky na album tak, aby sa ich pôvodný výraz dal novým šatom ešte zhodnotiť. Nevedno, či poslucháči dokonale vyťažia energiu investovanú do reinterpretácie materiálu a budú svoju pozornosť venovať tomu, čo je na skladbách nové, alebo to „nové“ bude tvoriť iba ušľachtilú kulisu starým, ale stále rovnako invenčným a nosným nápadom. Lepšie pesničky už asi Gabriel nenapíše (kiež by!). Album New Blood poukázal na to, ako má každá nota, každá fráza a melodický motív v jeho klasickej tvorbe svoje pevné miesto. Vybrané skladby patria k zlatému fondu popu pre dospelých. In Your Eyes, Mercy Street, Red Rain, Don’t Give Up, Digging in the Dirt... už samotné názvy majú v sebe pevne zakotvené úryvky melódií. Lenže Gabrielova hudba, to zďaleka nie je len spev podporený „nejakým“ beglajtom. Okrem hlavnej melódie je každá z týchto pesničiek poskladaná z množstva na seba perfektne naväzujúcich motívov, štruktúr a nápadov, ktorých invenčnosť a logiku oceníme práve vďaka takto pozmenenému uhlu posluchu. Osobne v tom vidím aj najväčšiu hodnotu celého počinu. Dívať sa na jedno dielo celý život rovnakou optikou, to vedie k rutine pri ktorej hodnoty zaniknú v povestnom tieni pod lampou. Stačí však niečo pozmeniť, nepokaziť a nová krv nám prepláchne zmysly. Dopraviť nápad k poslucháčovi nie je málo, ale postarať sa o to, aby ho adresát pochopil v plnej sile, to je ešte viac.
Martin Chrobák