Nové tituly edície OPUS 100
26.06.2013
Jedinečná edícia najdôležitejších slovenských hudobných albumov má šesť nových prírastkov na troch tituloch:
JÁN SOLOVIČ, LASICA & SATINSKÝ: Plné vrecká peňazí / S.O.S.
LEGENDÁRNY MUZIKÁL: Na skle maľované / Cyrano z predmestia
COLLEGIUM MUSICUM & MARIÁN VARGA: Collegium Musicum / Stále tie dni
Pred letom vychádzajú v edícii OPUS 100 (www.opus100.sk) tri nové tituly, ktoré bezpochyby naplnia radosťou srdce každého fanúšika časom overenej kvalitnej slovenskej hudby, muzikálu i hovoreného slova. Vydavateľstvo Opus už 5 rokov oživuje najdôležitejšie počiny slovenskej hudobnej scény, pričom do dnešného dňa pripravilo už takmer 60 dvojCD (teda takmer 120 reedovaných samostatných albumov) s titulmi, z ktorých mnohé sa len vďaka tejto edícii dočkali digitalizácie. Medzi najnovšími prírastkami sú nielen absolútne raritný debutový album Collegium Musicum rovnomennej najpopulárnejšej slovenskej skupiny 70-tych rokov, ktorý je dodnes cennou zberateľskou trofejou, ale i hudobné albumy z dvoch muzikálov, ktoré dodnes žiaden iný neprekonal návštevnosťou ani popularitou, pričom Cyrano z predmestia je rýdzo pôvodný slovenský muzikál zostavený hviezdnym autorským tímom Hammel – Varga – Peteraj – Štrasser, a nezabudlo sa ani na hry Jána Soloviča, ktoré vďaka dvojici Lasica & Satinský ostávajú nadčasové a dokážu i dnes rozosmiať a hudobne zaujať, pričom hra S.O.S. sa vôbec prvýkrát dostáva na CD.
Všetky spomínané tituly sú dostupné aj digitálne ako samostatné albumy na iTunes, Supraphonline a Amazon.com
2CD JÁN SOLOVIČ, LASICA & SATINSKÝ:
Plné vrecká peňazí
Premiéru hry Jána Soloviča Plné vrecká peňazí si mohli vychutnať najskôr návštevníci Malej scény SND v roku 1970, potom prišli na rad zájazdové predstavenia, až napokon v roku 1978 vyšiel vo vydavateľstve Opus dvojalbum Plné vrecká peňazí. Príbeh dvoch holičov, Gejzu Galibu a Alfréda Cicáka, ktorí sa rozhodnú zbohatnúť, a prostriedkom ich rýchleho zbohatnutia sa má stať vražda žobráka Ignáca, prepracovali Milan Lasica a Július Satinský do rýdzo komediálnej a grotesknej polohy. Hudba a piesne Igora Bázlika žánrovo posúvajú činoherný text do operetnej polohy. Žánrovo je inscenácia bláznivou komédiou s pesničkami, s dominantnou hereckou zložkou, kde nezastupiteľné miesto má čierny humor, irónia a sebairónia. Treba ešte podotknúť, že táto nahrávka je samostatným umeleckým počinom, ktorý nemožno spájať s pôvodným divadelným predstavením.
S.O.S.
Dominika Háčika ktosi v noci prepadol a rozbil mu hlavu. Všetci si myslia, že to bol niektorý z chovancov polepšovne, ktorá je umiestnená v meste. Keď krátko nato dovedie Dominik z polepšovne na prevýchovu Cyrila Muchu, v rodine to vyvolá rozruch a pobúrenie. Veď to môže mať zlý vplyv na vlastné deti. V komickej nočnej scéne sa príbeh vyhrotí. Vysvitne totiž, že páchateľom bol Háčikov vlastný syn. Pokrytecká morálka dostane príučku. Navonok usporiadaná rodina skrýva pochybenú výchovu detí. Ich bezcitnosť vedie až k zločinom. Malomeštiacke maniery Háčikovcov sa prejavujú v tolerancii k vlastným chybám a v netolerantnosti voči iným. Pridanou hodnotou hry je aj neopakovateľný herecký výkon Júliusa Satinského a Milana Lasicu v úlohe sprievodcov príbehom, ale aj ostatnej hereckej garnitúry, ktorí ju urobili doslova nadčasovou.
2CD LEGENDÁRNY MUZIKÁL:
Na skle maľované
Neuveriteľných 664 repríz a jednoznačné miesto v dejinách slovenského divadla i v životopise Michala Dočolomanského – najslávnejšieho zbojníka v našich zemepisných šírkach. To je muzikál Na skle maľované, ktorý nemenej ako samotný príbeh o Janošíkovi preslávila aj hudba a pesničky z pera poľskej skladateľky Katarzyny Gäntnerovej a básnika Ernesta Brylla. Či už sólové (Zbohom buď lipová lyžka) alebo aj zborové čísla doslova zľudoveli a o ich nesmrteľnosti svedčia stále nové a nové reedície. Na pôvodné hudobné podklady poľskej skupiny Bumerang ich naspievali legendy Slovenského národného divadla (M. Dočolomanský, B. Turzonovová a ďalší) ako aj zboristi SĽUK-u a Lúčnice a vytvorili jednu z ikonických nahrávok 70. rokov.
Cyrano z predmestia
Už len spojenie štvorice autorov Pavol Hammel, Marián Varga, Kamil Peteraj a Ján Štrasser predznamenalo, že vznikne niečo výnimočné. Libreto Alty Vášovej dokázali v réžii Ivana Krajíčka na doskách bratislavskej Novej scény pretransformovať do podoby prvého slovenského rockového muzikálu, v ktorom zažiarili Kamila Magálová a Jozef Benedik a do bohatého katalógu vargovsko-hammelovských hitov pribudli ďalšie nestarnúce piesne ako Ja nemám lásku v malíčku, Kúpim si zrkadlo. Hudobné podklady nahrala hviezdna zostava, kde okrem dvoch hlavných skladateľských protagonistov nechýbali ani František Griglák, Ivan Belák, Laco Lučenič či Karol Oláh. Ku každej z nových slovenských verzií Cyrana vznikol albumový soundtrack, ale tento pôvodný ostane už neprekonaný.
2CD COLLEGIUM MUSICUM & MARIÁN VARGA:
Collegium Musicum
Debutový album najslávnejšej slovenskej art-rockovej skupiny pôvodne vyšiel vo vydavateľstve Supraphon v roku 1970 v obmedzenom náklade v rámci vtedajšieho subskribčného systému Gramofonový klub. Postupne sa stal cennou zberateľskou raritou. Ešte väčšou raritou sú dve EP platne OPUSu s vydaním jeho jednotlivých nahrávok. Skupina album nahrala krátko po svojom vzniku v pôvodnej zostave rozšírenej o gitaristu Pavla Váněho. Bolo to v období prudkého vzostupu jej popularity, podmieneného štýlovou orientáciou na vtedy aktuálny tzv. classical-rock, mimoriadnou hráčskou vyspelosťou jej členov, príťažlivosťou osobnosti Mariána Vargu, ako aj pripravenosťou publika na náročnejšie rockové experimenty. Album sa nahrával v legendárnom pražskom hudobnom štúdiu v Dejviciach. V jeho najznámejšej skladbe (Concerto in D Josepha Haydna) spoluúčinkuje aj komorný orchester pod dirigentskou taktovkou Vladimíra Popelku.
Stále tie dni
Vydanie prvého sólového albumu vedúcej osobnosti Collegia Musica Mariána Vargu v roku 1984 bolo logickým vyústením vývoja v jeho umeleckom i osobnom živote. Tento vývoj už predznamenal dvojalbum Divergencie z roku 1981, ktorý bol de facto jeho štúdiovým projektom a na ktorom pod osvedčenou značkou zoskupil okolo seba viacero skvelých umelcov. Album Stále tie dni už naplno reprezentuje Vargovu individuálnu skladateľskú a interpretačnú aktivitu. Jednotlivé strany pôvodného vynilového vydania predstavovali akési kontrastné tematické bloky s tomu zodpovedajúcimi názvami (A – Antiwar Requiem, B – Sú aj iné veci) a stali sa základom sólových vystúpení Mariána Vargu v neskorších rokoch. Pri svojom pôvodnom vydaní album trpel slabou propagáciou a samotný Marián Varga mal pocit, akoby bol zámerne utajený. Dobová kritika na druhej strane vysoko ocenila posun v jeho tvorbe oproti prechádzajúcim projektom.
O edícii OPUS 100:
Vydavateľstvo OPUS odštartovalo v roku 2009 edíciu OPUS 100, ktorá si stanovila odvážny cieľ: prepísať a vydať na súčasných nosičoch najlepšie a najpozoruhodnejšie nahrávky, ktoré vyšli pod jeho značkou počas celej histórie vydavateľstva. V priebehu niekoľkých rokov sa tak postupne objaví sto 2CD kompletov z archívov Opusu. Niekedy to budú reedície už vydaných CD, ale neraz pôjde o úplne prvé vydanie albumov, dosiaľ zaznamenaných len na vinylových platniach, prípadne pôjde o nahrávky, ktoré boli dlhodobo nedostupné. Všetky albumy v edícii Opus 100 sú nanovo remastrované z pôvodných štúdiových pásov.
Edícia Opus 100 je univerzálna a jednotlivé tituly budú vychádzať v subedičných radoch rock & pop, classics & jazz, folklór & dychovka, hovorené slovo, pre deti.
Oficiálny web: www.opus100.sk • www.forzashop.sk
JÁN SOLOVIČ, LASICA & SATINSKÝ: Plné vrecká peňazí / S.O.S.
LEGENDÁRNY MUZIKÁL: Na skle maľované / Cyrano z predmestia
COLLEGIUM MUSICUM & MARIÁN VARGA: Collegium Musicum / Stále tie dni
Pred letom vychádzajú v edícii OPUS 100 (www.opus100.sk) tri nové tituly, ktoré bezpochyby naplnia radosťou srdce každého fanúšika časom overenej kvalitnej slovenskej hudby, muzikálu i hovoreného slova. Vydavateľstvo Opus už 5 rokov oživuje najdôležitejšie počiny slovenskej hudobnej scény, pričom do dnešného dňa pripravilo už takmer 60 dvojCD (teda takmer 120 reedovaných samostatných albumov) s titulmi, z ktorých mnohé sa len vďaka tejto edícii dočkali digitalizácie. Medzi najnovšími prírastkami sú nielen absolútne raritný debutový album Collegium Musicum rovnomennej najpopulárnejšej slovenskej skupiny 70-tych rokov, ktorý je dodnes cennou zberateľskou trofejou, ale i hudobné albumy z dvoch muzikálov, ktoré dodnes žiaden iný neprekonal návštevnosťou ani popularitou, pričom Cyrano z predmestia je rýdzo pôvodný slovenský muzikál zostavený hviezdnym autorským tímom Hammel – Varga – Peteraj – Štrasser, a nezabudlo sa ani na hry Jána Soloviča, ktoré vďaka dvojici Lasica & Satinský ostávajú nadčasové a dokážu i dnes rozosmiať a hudobne zaujať, pričom hra S.O.S. sa vôbec prvýkrát dostáva na CD.
Všetky spomínané tituly sú dostupné aj digitálne ako samostatné albumy na iTunes, Supraphonline a Amazon.com
2CD JÁN SOLOVIČ, LASICA & SATINSKÝ:

Premiéru hry Jána Soloviča Plné vrecká peňazí si mohli vychutnať najskôr návštevníci Malej scény SND v roku 1970, potom prišli na rad zájazdové predstavenia, až napokon v roku 1978 vyšiel vo vydavateľstve Opus dvojalbum Plné vrecká peňazí. Príbeh dvoch holičov, Gejzu Galibu a Alfréda Cicáka, ktorí sa rozhodnú zbohatnúť, a prostriedkom ich rýchleho zbohatnutia sa má stať vražda žobráka Ignáca, prepracovali Milan Lasica a Július Satinský do rýdzo komediálnej a grotesknej polohy. Hudba a piesne Igora Bázlika žánrovo posúvajú činoherný text do operetnej polohy. Žánrovo je inscenácia bláznivou komédiou s pesničkami, s dominantnou hereckou zložkou, kde nezastupiteľné miesto má čierny humor, irónia a sebairónia. Treba ešte podotknúť, že táto nahrávka je samostatným umeleckým počinom, ktorý nemožno spájať s pôvodným divadelným predstavením.
S.O.S.
Dominika Háčika ktosi v noci prepadol a rozbil mu hlavu. Všetci si myslia, že to bol niektorý z chovancov polepšovne, ktorá je umiestnená v meste. Keď krátko nato dovedie Dominik z polepšovne na prevýchovu Cyrila Muchu, v rodine to vyvolá rozruch a pobúrenie. Veď to môže mať zlý vplyv na vlastné deti. V komickej nočnej scéne sa príbeh vyhrotí. Vysvitne totiž, že páchateľom bol Háčikov vlastný syn. Pokrytecká morálka dostane príučku. Navonok usporiadaná rodina skrýva pochybenú výchovu detí. Ich bezcitnosť vedie až k zločinom. Malomeštiacke maniery Háčikovcov sa prejavujú v tolerancii k vlastným chybám a v netolerantnosti voči iným. Pridanou hodnotou hry je aj neopakovateľný herecký výkon Júliusa Satinského a Milana Lasicu v úlohe sprievodcov príbehom, ale aj ostatnej hereckej garnitúry, ktorí ju urobili doslova nadčasovou.
2CD LEGENDÁRNY MUZIKÁL:

Neuveriteľných 664 repríz a jednoznačné miesto v dejinách slovenského divadla i v životopise Michala Dočolomanského – najslávnejšieho zbojníka v našich zemepisných šírkach. To je muzikál Na skle maľované, ktorý nemenej ako samotný príbeh o Janošíkovi preslávila aj hudba a pesničky z pera poľskej skladateľky Katarzyny Gäntnerovej a básnika Ernesta Brylla. Či už sólové (Zbohom buď lipová lyžka) alebo aj zborové čísla doslova zľudoveli a o ich nesmrteľnosti svedčia stále nové a nové reedície. Na pôvodné hudobné podklady poľskej skupiny Bumerang ich naspievali legendy Slovenského národného divadla (M. Dočolomanský, B. Turzonovová a ďalší) ako aj zboristi SĽUK-u a Lúčnice a vytvorili jednu z ikonických nahrávok 70. rokov.
Cyrano z predmestia
Už len spojenie štvorice autorov Pavol Hammel, Marián Varga, Kamil Peteraj a Ján Štrasser predznamenalo, že vznikne niečo výnimočné. Libreto Alty Vášovej dokázali v réžii Ivana Krajíčka na doskách bratislavskej Novej scény pretransformovať do podoby prvého slovenského rockového muzikálu, v ktorom zažiarili Kamila Magálová a Jozef Benedik a do bohatého katalógu vargovsko-hammelovských hitov pribudli ďalšie nestarnúce piesne ako Ja nemám lásku v malíčku, Kúpim si zrkadlo. Hudobné podklady nahrala hviezdna zostava, kde okrem dvoch hlavných skladateľských protagonistov nechýbali ani František Griglák, Ivan Belák, Laco Lučenič či Karol Oláh. Ku každej z nových slovenských verzií Cyrana vznikol albumový soundtrack, ale tento pôvodný ostane už neprekonaný.
2CD COLLEGIUM MUSICUM & MARIÁN VARGA:

Debutový album najslávnejšej slovenskej art-rockovej skupiny pôvodne vyšiel vo vydavateľstve Supraphon v roku 1970 v obmedzenom náklade v rámci vtedajšieho subskribčného systému Gramofonový klub. Postupne sa stal cennou zberateľskou raritou. Ešte väčšou raritou sú dve EP platne OPUSu s vydaním jeho jednotlivých nahrávok. Skupina album nahrala krátko po svojom vzniku v pôvodnej zostave rozšírenej o gitaristu Pavla Váněho. Bolo to v období prudkého vzostupu jej popularity, podmieneného štýlovou orientáciou na vtedy aktuálny tzv. classical-rock, mimoriadnou hráčskou vyspelosťou jej členov, príťažlivosťou osobnosti Mariána Vargu, ako aj pripravenosťou publika na náročnejšie rockové experimenty. Album sa nahrával v legendárnom pražskom hudobnom štúdiu v Dejviciach. V jeho najznámejšej skladbe (Concerto in D Josepha Haydna) spoluúčinkuje aj komorný orchester pod dirigentskou taktovkou Vladimíra Popelku.
Stále tie dni
Vydanie prvého sólového albumu vedúcej osobnosti Collegia Musica Mariána Vargu v roku 1984 bolo logickým vyústením vývoja v jeho umeleckom i osobnom živote. Tento vývoj už predznamenal dvojalbum Divergencie z roku 1981, ktorý bol de facto jeho štúdiovým projektom a na ktorom pod osvedčenou značkou zoskupil okolo seba viacero skvelých umelcov. Album Stále tie dni už naplno reprezentuje Vargovu individuálnu skladateľskú a interpretačnú aktivitu. Jednotlivé strany pôvodného vynilového vydania predstavovali akési kontrastné tematické bloky s tomu zodpovedajúcimi názvami (A – Antiwar Requiem, B – Sú aj iné veci) a stali sa základom sólových vystúpení Mariána Vargu v neskorších rokoch. Pri svojom pôvodnom vydaní album trpel slabou propagáciou a samotný Marián Varga mal pocit, akoby bol zámerne utajený. Dobová kritika na druhej strane vysoko ocenila posun v jeho tvorbe oproti prechádzajúcim projektom.
O edícii OPUS 100:
Vydavateľstvo OPUS odštartovalo v roku 2009 edíciu OPUS 100, ktorá si stanovila odvážny cieľ: prepísať a vydať na súčasných nosičoch najlepšie a najpozoruhodnejšie nahrávky, ktoré vyšli pod jeho značkou počas celej histórie vydavateľstva. V priebehu niekoľkých rokov sa tak postupne objaví sto 2CD kompletov z archívov Opusu. Niekedy to budú reedície už vydaných CD, ale neraz pôjde o úplne prvé vydanie albumov, dosiaľ zaznamenaných len na vinylových platniach, prípadne pôjde o nahrávky, ktoré boli dlhodobo nedostupné. Všetky albumy v edícii Opus 100 sú nanovo remastrované z pôvodných štúdiových pásov.
Edícia Opus 100 je univerzálna a jednotlivé tituly budú vychádzať v subedičných radoch rock & pop, classics & jazz, folklór & dychovka, hovorené slovo, pre deti.
Oficiálny web: www.opus100.sk • www.forzashop.sk