DHAFER YUSEFF - Abu Nawas Rhapsody
08.06.2010
Universal
***1/2

Dhaffer Yuseff (1967) je pôvodom tuniský spevák, skladateľ a hráč na oud. Bez toho, že by Yuseff opustil svoje hudobné korene, začal sa už v ranej mladosti zaujímať o jazz a svoje hudobné projekty realizoval na európskej pôde (striedavo pôsobí v Paríži a vo Viedni).
Album Abu Nawas Rhapsody je kombináciou severoafrickej worldmusic s akustickým jazzom. Esenciu Chica Coreu, Keitha Jarreta a severského jazzu pod značkou ECM dodáva albumu mladý arménsky pianista Tigran Hamasyan, ktorý je tu Youssefovi najdôležitejším partnerom. Silné momenty albumu sa pre nejazzového poslucháča odohrávajú hlavne v jednoduchších melodických pasážach v inštrumentálnom podaní. Drevený zvuk oudu pripomína bezpražcovú klasickú gitaru a vnáša do nahrávky kus exotiky. Dôležitú rolu zohráva aj Yuseffov hlas disponujúci mohutným rozsahom aj dynamikou. Emotívny spev ako z minaretu sa vznáša nad zasneženou krajinou klavíra, kontrabasu a bicích. Čulá hudobná komunikácia stmelila protiklady.
Vnímanie albumu záleží od momentálnej dispozície poslucháča. Sú tu dobrodružné i nudné miesta. Okrem návratu ku koreňom a bielemu jazzu osemdesiatych rokov má Abu Nawas Rhapsody aj svoj ezoterický rozmer, ktorý oživuje spomienky na hudobnú epizódu New Age.
***1/2

Dhaffer Yuseff (1967) je pôvodom tuniský spevák, skladateľ a hráč na oud. Bez toho, že by Yuseff opustil svoje hudobné korene, začal sa už v ranej mladosti zaujímať o jazz a svoje hudobné projekty realizoval na európskej pôde (striedavo pôsobí v Paríži a vo Viedni).
Album Abu Nawas Rhapsody je kombináciou severoafrickej worldmusic s akustickým jazzom. Esenciu Chica Coreu, Keitha Jarreta a severského jazzu pod značkou ECM dodáva albumu mladý arménsky pianista Tigran Hamasyan, ktorý je tu Youssefovi najdôležitejším partnerom. Silné momenty albumu sa pre nejazzového poslucháča odohrávajú hlavne v jednoduchších melodických pasážach v inštrumentálnom podaní. Drevený zvuk oudu pripomína bezpražcovú klasickú gitaru a vnáša do nahrávky kus exotiky. Dôležitú rolu zohráva aj Yuseffov hlas disponujúci mohutným rozsahom aj dynamikou. Emotívny spev ako z minaretu sa vznáša nad zasneženou krajinou klavíra, kontrabasu a bicích. Čulá hudobná komunikácia stmelila protiklady.
Vnímanie albumu záleží od momentálnej dispozície poslucháča. Sú tu dobrodružné i nudné miesta. Okrem návratu ku koreňom a bielemu jazzu osemdesiatych rokov má Abu Nawas Rhapsody aj svoj ezoterický rozmer, ktorý oživuje spomienky na hudobnú epizódu New Age.
Martin Chrobák