ARTRANCE
18.04.2012
David Kollar, Gergo Borlai, India Czajkowska Andrea Ladanyi, to je slovenský gitarista a autor filmovej hudby, maďarský bubeník so svetovou pôsobnosťou, poľská speváča a multiinštrumentalistka, maďarská herečka a sólová baletka, umelci ktorí spojili svoje tvorivé vektory a nasmerovali ich jedným smerom v pohybovo-hudobnom predstavení Artrance.

Po každej stránke sa jedná o ojedinelý projekt. Ako sa stretli štyri takéto výrazné a rôznorodé osobnosti v jednom predstavení?
Minulý rok som odohral prvé turné s Gergom Borlaiom. Naša spolupráca vznikla vďaka Gabovi Horálovi. Gabo mi zavolal aby som si zohnal niekoho s kým by som si naozaj chcel zahrať na jeho festivale. Pôvodne som chcel Eivinda Aarseta, ale nechel prísť kvôli jednému koncertu. S Eividnom som, ale dosť v kontakte, posielal som mu aj nejaké moje demá. Gabo mi odporučil Gerga Borlaia. Zavolal som Gergovi, poslal mu nahrávky a Gergo povedal áno. Počas turné sme sa naozaj veľmi zblížili. Gergo začal pracovať na nových skladbách pre naše trio. Mali by sme na jeseň aj niečo nahrať. Gergova priateľka Andrea Ladanyi si vypočula môj album Film Soundtracks and Ideas z vydavateľstva Hevhetia a ponúkla mi spoluprácu. Tak sme už boli trio. No a ja som dotiahol Indiu Czajkowskú, ktorú poznám vďaka filmu Summer Love s Karolom Rodenom a Val Kilmerom kde robila hudbu. Našiel som jej kontakt a komunikujeme o možnej spolupráci viac ako rok. V marci sme odohrali krátky improvizovaný koncert na udeľovaní cien Rádia_FM a teraz je tu ARTRANCE.
Čo je leitmotívom predstavenia? Je to čistá hudobno-tanečná abstrakcia, alebo sa jedná o nejaký zakódovaný príbeh, prípadne čo tvorí kostru, ktorá dáva určitý tvar aj improvizovanej časti predstavenia.
Kostra celého projektu je Andrea. Ona je toho šéfom, choreografom. Skúšky prebehnú tak, že budeme hudobne veľa improvizovať. Všetko sa nahrá a Andrea z toho vyberie časti, ktoré potom nacvičíme. Máme zatiaľ 11 bodov programu. Kto kedy hrá, kedy odíde z pódia atď. Pôjde viac menej o pohybovo-hudobnú abstrakciu.
Nie je toho umenia naraz až príliš? Pre koho sú vaše predstavenia určené a ako dokážete finančne zabezpečiť takýto ambiciózny projekt?
Nemyslím si, že je toho príliš. Je to naozaj veľmi originálne zoskupenie. Dajú sa vyrábať rôzne farby a kontrasty. Naše predstavenia sú určené pre každého človeka na tejto zemi, rôznej farby pleti a veku. Projekt je náročný na financovanie. Gergo s Andreou už žijú v Barcelóne kde sa im darí oveľa viac ako doma. India je z Waršavy a ja som z Prešova. Ale máme už pár ponúk z Poľska, ktoré sú naozaj reálne a na ďalších sa zatiaľ pracuje. V Prešove budeme mať premiéru, ktorá sa celá nahrá takže získame aj promo materiál.

V čom ťa skúšanie na toto predstavenie a vystupovania posunuli ďalej? Pomohla ti vzniknutá spoločná chémia uvažovať o umeleckom procese nejako inak, po novom?
Určite. Ale to aj filmová hudba ktorej sa čoraz viacej venujem a mám čoraz viacej spoluprác. Jednoducho to zhrniem takto: chcel by som niečo hudbou povedať. V Artrance sa to deje a posúva ma to v tomto smere ďalej. Núti pracovať na sebe a uvažovať o gitare inak. V tomto je pre mňa naozajstným prínosom hlavne Gergo. Pomohol mi viacej si veriť, byť si istejší. Tak ma vnútorne posmelil.
V poslednej dobe hrávaš na novú hand-made gitaru od Ruda Sivčáka. Čo si očakával od tohto nástroja pred zadaním výrobcovi a čím ťa nástroj prekvapuje popri tom, ako ho spoznávaš?
Chcel som niečo iné. Niečo čo má inú farbu a tvar. Očakával som od gitary iný zvuk ako má Strat, Tele alebo Gibson. A podarilo sa. Hneď na prvom koncerte mi Gergo hovorí, že toto je gitara, ktorá má v kapele miesto. Má naozaj silný a tučný tón. Som veľmi spokojný s prácou Ruda Sivčáka.

Po každej stránke sa jedná o ojedinelý projekt. Ako sa stretli štyri takéto výrazné a rôznorodé osobnosti v jednom predstavení?
Minulý rok som odohral prvé turné s Gergom Borlaiom. Naša spolupráca vznikla vďaka Gabovi Horálovi. Gabo mi zavolal aby som si zohnal niekoho s kým by som si naozaj chcel zahrať na jeho festivale. Pôvodne som chcel Eivinda Aarseta, ale nechel prísť kvôli jednému koncertu. S Eividnom som, ale dosť v kontakte, posielal som mu aj nejaké moje demá. Gabo mi odporučil Gerga Borlaia. Zavolal som Gergovi, poslal mu nahrávky a Gergo povedal áno. Počas turné sme sa naozaj veľmi zblížili. Gergo začal pracovať na nových skladbách pre naše trio. Mali by sme na jeseň aj niečo nahrať. Gergova priateľka Andrea Ladanyi si vypočula môj album Film Soundtracks and Ideas z vydavateľstva Hevhetia a ponúkla mi spoluprácu. Tak sme už boli trio. No a ja som dotiahol Indiu Czajkowskú, ktorú poznám vďaka filmu Summer Love s Karolom Rodenom a Val Kilmerom kde robila hudbu. Našiel som jej kontakt a komunikujeme o možnej spolupráci viac ako rok. V marci sme odohrali krátky improvizovaný koncert na udeľovaní cien Rádia_FM a teraz je tu ARTRANCE.
Čo je leitmotívom predstavenia? Je to čistá hudobno-tanečná abstrakcia, alebo sa jedná o nejaký zakódovaný príbeh, prípadne čo tvorí kostru, ktorá dáva určitý tvar aj improvizovanej časti predstavenia.
Kostra celého projektu je Andrea. Ona je toho šéfom, choreografom. Skúšky prebehnú tak, že budeme hudobne veľa improvizovať. Všetko sa nahrá a Andrea z toho vyberie časti, ktoré potom nacvičíme. Máme zatiaľ 11 bodov programu. Kto kedy hrá, kedy odíde z pódia atď. Pôjde viac menej o pohybovo-hudobnú abstrakciu.
Nie je toho umenia naraz až príliš? Pre koho sú vaše predstavenia určené a ako dokážete finančne zabezpečiť takýto ambiciózny projekt?
Nemyslím si, že je toho príliš. Je to naozaj veľmi originálne zoskupenie. Dajú sa vyrábať rôzne farby a kontrasty. Naše predstavenia sú určené pre každého človeka na tejto zemi, rôznej farby pleti a veku. Projekt je náročný na financovanie. Gergo s Andreou už žijú v Barcelóne kde sa im darí oveľa viac ako doma. India je z Waršavy a ja som z Prešova. Ale máme už pár ponúk z Poľska, ktoré sú naozaj reálne a na ďalších sa zatiaľ pracuje. V Prešove budeme mať premiéru, ktorá sa celá nahrá takže získame aj promo materiál.

V čom ťa skúšanie na toto predstavenie a vystupovania posunuli ďalej? Pomohla ti vzniknutá spoločná chémia uvažovať o umeleckom procese nejako inak, po novom?
Určite. Ale to aj filmová hudba ktorej sa čoraz viacej venujem a mám čoraz viacej spoluprác. Jednoducho to zhrniem takto: chcel by som niečo hudbou povedať. V Artrance sa to deje a posúva ma to v tomto smere ďalej. Núti pracovať na sebe a uvažovať o gitare inak. V tomto je pre mňa naozajstným prínosom hlavne Gergo. Pomohol mi viacej si veriť, byť si istejší. Tak ma vnútorne posmelil.
V poslednej dobe hrávaš na novú hand-made gitaru od Ruda Sivčáka. Čo si očakával od tohto nástroja pred zadaním výrobcovi a čím ťa nástroj prekvapuje popri tom, ako ho spoznávaš?
Chcel som niečo iné. Niečo čo má inú farbu a tvar. Očakával som od gitary iný zvuk ako má Strat, Tele alebo Gibson. A podarilo sa. Hneď na prvom koncerte mi Gergo hovorí, že toto je gitara, ktorá má v kapele miesto. Má naozaj silný a tučný tón. Som veľmi spokojný s prácou Ruda Sivčáka.
Martin Chrobák
Informácie o termínoch predstavení.